• natalie02b

Vierde kinderboek: 'Help, mijn iglo smelt!'

Geplaatst door op in Boeken

Smelt het ijs op de Noordpool echt? Zijn er eilanden die zinken in zee?

Er zijn vele doemscenario's over klimaatverandering, maar wat is er waar? Journalist Natalie Righton en fotograaf Ton Koene reisden naar vier landen en vroegen vier kinderen wat zij ervan merken. Het resultaat van hun zoektocht is het boek 'Help, mijn iglo smelt!'

 

Uitgeverij Lemniscaat over 'Help, mijn iglo smelt!':
In dit inspirerende boek vertellen vier kinderen uit verre landen over hun leven als eskimo, indiaan, woestijnnomade en eilandbewoner. Wat eten ze? Gaan ze naar school? En wat zijn hun gewoonten? De kinderen vertellen ook welke invloed de opwarming van de aarde op hun leven heeft. Halima (12) moet steeds verder lopen met haar geitjes om water te vinden. En bij eskimo Jemery (10) zijn er jagers die door het ijs zakken! Geïllustreerd met honderden kleurenfoto's.

Uitgever: Lemniscaat, 134 pagina's met honderden foto's
ISBN: 978 90 477 0227 6
Tekst: Natalie Righton, Fotografie: Ton Koene
Prijs: € 19,50
Bestel het boek hier

Recensies en interviews:

NOS Jeugdjournaal op 11-11-2009.

VPRO Boekengids:
'In dit fraai uitgegeven fotoboek krijgen we een inkijkje in de levens van vier kinderen die de klimaatverandering aan den lijve ondervinden. Het Ethiopische nomadenmeisje Halina moet vijf uur lopen voordat ze eten voor haar geitjes heeft gevonden. Vissersjongetje Toei woont op een atol dat in de Stille Zuidzee dreigt te verdwijnen. Indianenjongetje Tepkatsie merkt dat het in de Braziliaanse jungle waar hij woont veel meer regent dan vroeger en eskimojongetje Jemery (het politiek correcte Inuit wordt hier niet gebruikt) maakt zich zorgen over smeltend ijs. Maar naast hun zorgen over de klimaatellende vertellen ze ook gewoon wat ze eten, waar ze slapen, hoe ze naar school gaan (of niet) en welke spelletjes ze spelen, waardoor dit niet alleen een informatief maar ook gewoon leuk boek is.'

De Boekenwurm:
'Een aanrader om jongeren op een mooie manier meer te leren over de klimaatverandering.'